Hur anmäler man sin arbetslöshet

Hur fungerar det? 

För att kunna få arbetslöshetsersättning måste du vara inskriven som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och vara beredd att anta ett erbjudet lämpligt arbete. Det är därför viktigt att anmäla sig redan första dagen av arbetslösheten.

För tillfälligt arbetslösa fiskare (på grund av väderleks- och ishinder) finns en särskild sökandekategori 23 hos Arbetsförmedlingen. Hur ofta Arbetsförmedlingen och den tillfälligt arbetslösa fiskaren sedan ska ha kontakt kommer de överens med fiskaren om. Om Arbetsförmedlingen avanmäler den sökande måste fiskaren ta ny kontakt med dem vid nästa arbetslöshet.

Du kan ringa till Arbetsförmedlingen och anmäla din arbetslöshet.

Arbetslösheten behöver styrkas med "Intyg vid tillfälligt avbrott i fisket". Intyget fylls i av skepparen som också ska bifoga det sista loggboksbladet, kustfiskejournalen eller e-loggboksuppgiften före arbetslösheten.

Mer information finns på sidan där du hittar blanketterna här till höger. Det underlättar handläggningen om hela besättningen sänder in handlingarna samtidigt.

Handlingarna skickas till

Handels A-kassa

Box 49

631 02 Eskilstuna

Uppdaterad: 19 oktober 2018