Frågor och svar om Mina sidor

Tekniska krav

  • Vilka webbläsare fungerar Mina sidor i?

    Mina sidor fungerar med följande webbläsare:

    • Internet Explorer 7-11
    • Google Chrome 10+
    • Firefox 4+
    • Safari 5+

    Andra fabrikat och versioner än de ovan nämnda webbläsarna kan fungera, till exempel Mozilla och Opera, men dessa har inte utvärderats uttryckligen, och vi kan därför inte garantera att de fungerar.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Så här tar du reda på vilken webbläsare du använder

    Du kan gå in på sidan www.thismachine.info och får där automatiskt information om vilken webbläsare du använder, dess version och och vilket operativsystem din dator/surfplatta eller mobiltelefon har.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Fungerar Mina sidor i mobilen och surfplattan?

    Ja, det gör den. Du kan logga in med Mobilt-bank id som du, om du inte redan har, skaffar hos din bank. När du loggar in på Mina sidor via en mobiltelefon eller surfplatta känner Mina sidor av att din enhet och anpassar visningen.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Använder Mina sidor cookies?

    Ja, Mina sidor använder sig av så kallade temoprära cookies.

    Det innebär att information skickas till din dator för att underlätta och förbättra ditt besök på Mina sidor. Ingen information om dig sparas eller kan spåras. All information tas bort från din dator då du loggar ut från Mina sidor.

    Din webbläsare måste acceptera cookies för att Mina sidor ska fungera. Använder du private browsing, inkognito-läget eller liknande fungerar inte Mina sidor.

    Du ställer in cookies i webbläsaren så här

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Vilken skärmupplösning fungerar bäst?

    Vi rekommenderar 1024 x 768 som minsta skärmupplösning om du använder en dator. Högre skärmupplösning fungerar bra medan lägre kan innebära att saker och ting inte får plats på skärmen och du behöver scrolla.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Är javascript nödvändigt?

    Ja. Webbläsaren på din dator måste vara inställd så att den tillåter att Javascript körs annars fungerar inte Mina sidor korrekt.

    Alla webbläsare har Javascript som standard men om den saknas behöver du på in på webbläsarleverantörens hemsida och ladda ner scriptet.

    Nedan listas olika webbläsares support kring Javascript.

    1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar
    2. Klicka på fliken Säkerhet
    3. Klicka på Aktivera Javascript
    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Vad behövs för att jag ska kunna öppna dokument, ex utbetalningsspecifikation?

    För att kunna öppna ett dokument i PDF-format behöver du ha den uppgraderade programvaran Adobe Reader installerad på din dator.

    Du kan enkelt och kostnadsfritt ladda ner programvaran från www.adobe.se

    På surfplattor/mobiltelefoner kan du öppna PDF via webbläsarna Google Chrome (androida enheter) och Safari (Ipad/Iphone).

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Behövs Java?

    Nej, Java behövs inte.

    Uppdaterad den 8 december 2014
  • Behöver jag tillåta Popup-fönster och hur gör jag det?

    Ja det är bra. Vissa tjänster till exempel Skriv ut och sedan spara dokument kräver att du tillåter popup-fönster. Du kanske inte heller kan se bilder på dina tidrapporter (kassakort).

    Så här tillåter du Popup-fönster i webbläsaren.

     

    Internet Explorer

    1. Tryck på knappen Verktyg
    2. Välj Internetalternativ
    3. Välj Inställningar för flikar
    4. Välj Aktivering av popup-fönster

    Firefox

    1. Välj Verktyg
    2. Välj Inställningar
    3. Välj fliken Innehåll
    4. Välj Blockera popup-fönster (Block pop-up windows) under sessionen

    Safari

    1. Öppna Safari-menyn
    2. Tryck på Inställningar
    3. Välj fliken Säkerhet
    4. Inaktivera Blockera popup-fönster under rubriken Webbinnehåll

    Google Chrome

    1. Välj Inställningar
    2. Visa avancerade inställningar
    3. Välj Innehållsinställningar
    4. Välj Tillåt alla webbplatser att visa popup-fönster
    Uppdaterad den 13 december 2014

Inloggning

  • Hur kan jag logga in på Mina sidor?

    Du loggar in med e-legitimation.

    Har du inte e-legitimation skaffar du det hos din bank. För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Vad är e-legitimation?

    Det är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på Internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Till exempel när du sköter dina bankärenden, gör en flyttanmälan, deklarerar, anmäler vård av sjukt barn. En fördel är att du bara behöver komma ihåg en kod oavsett om du loggar in hos oss eller på någon annans hemsida.

    För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Hur skaffar jag en e-legitimation?

    Du skaffar det hos din internetbank. Bankerna kallar e-legitimation för BankID men det är samma sak.

    För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Jag kan inte logga in på surfplatta/mobiltelefon

    För att kunna logga in på Mina sidor via surfplatta/mobiltelefon rekommenderar vi att du använder webbläsarna Safari (Ipad) och Google Chrome (Android).

    Om du använder annan webbläsare än de rekommenderade kan din surfplatta/mobiltelefon flytta över inloggningen till enhetens standardläsare (exempelvis Safari). Du får då ett felmeddelande som säger att du inte kan logga in. Du måste då stänga ned den första webbläsaren för att kunna logga in via standardwebbläsaren.

    Kontrollera att du har tillåtit cookies i webbläsaren och att du rensat webbhistorik innan du loggar in. Du kan även prova att uppdatera webbläsaren om inloggningar stannar och står och tuggar. I vissa lägen är det många som loggar in samtidigt och det kan fördröja inloggningstiden, du kan då prova att logga in lite senare.

    Uppdaterad den 31 mars 2015
  • Kan jag logga in på Mina sidor på en publik dator?

    Ja men då behöver du använda Mobilt BankID. Saknar du det kontaktar du din bank.

    Mina sidor visar viss personlig information såsom utbetalningsspecifikationer och intyg i formatet PDF. Webbläsaren i datorn kan spara en kopia på dokumenten i sin temporära mapp. Vi rekommenderar dig därför att rensa webbläsarens temporära mapp innan du lämnar datorn.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Det fungerar inte att logga in med min e-legitimation. Vad gör jag?

    Ibland räcker det med att testa en gång till. Fungerar det fortfarande inte kan du

    1. felsöka och testa ditt BankID på BankIDs hemsida.

    2. behöva uppdatera versionen av BankIDs säkerhetsprogram. Du kan installera säkerhetsprogrammet här. 

    3. kontakta de som utfärdat din e-legitimation (Telia eller din bank).

     

    Om du använder webbläsaren Firefox kan du behöva godkänna BankID för att kunna logga in. Hur du gör kan du läsa om här. Om du inte vill godkänna BankID ska du använda en annan webbläsare istället.

     

    För mer information om e-legitimation gå in på www.e-legitimation.se

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Jag får upp ett felmeddelande när jag ska logga in. Vad är det?

    Vi vet idag om tre typer av felmeddelande som kan uppstå vid inloggning.

    1. "A processing erros has occurred Object key error message.pyworkParty(Member).pyEmal1:Enter a valid email adress Stack Trace".

    Kontakta kassan så kontrollerar vi om det finns en felaktig epostadress registerad.

    2.  " Ditt certifikat är felaktigt. Kontakta din Internetbank för hämta ut ett nytt."

     Felet ligger då i BankID:et och vi ber dig att kontakta din bank.

    3. Felmeddelandet ser ut så här och uppstår i Internet Explorer 11.

    Du har då sidan minasidor.org i webbläsarens kompatibilitetsvy och behöver ta bort den för att inloggningen ska fungera. Om du efter åtgärd ändå får upp samma felmeddelande så ber vi dig använda en annan webbläsare.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Det fungerar inte att logga in med mitt BankID via Google Chrome, vad gör jag?

    Inloggning via Google Chrome görs alltid via den senaste versionen.  

    Här kan du ladda ner Google Chrome

     https://www.google.se/chrome/browser/desktop/

    Kontrollera att du tillåtit BankID i webbläsaren. Hur du gör det kan du läsa på BankIDs sida  http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Tillat-Nexus-Personal/

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Jag får upp ett felmeddelande i inloggningen via Mozilla/Firefox. Vad gör jag?

    Felmeddelandet säger "Den här anslutningen är inte tillfölitlig". Du kan då klicka på "Jag förstår riskerna" och därefter "Lägg till undantag" så kommer du vidare i inloggningen.

    BankID-användning måste godkännas i webbläsaren Firefox för att fungera bäst. Hur du gör kan du läsa om här

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Jag får upp en grå sida när jag loggat in via min surfplatta/mobiltelefon. Varför?

    Du har antagligen aktiverat In-private-surfing (incognito-läge) på din enhet. Avaktivera den och Mina sidor visas korrekt.

    Tänk också på att du behöver tillåta cookies även i det mobila gränssnittet.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Hur länge kan jag vara inloggad?

    Om du är aktiv hela tiden du är inloggad finns ingen tidsbegränsning.

    Är du inaktiv på sidan kommer du att få frågan om du vill fortsätta vara inloggad eller om du vill logga ut. Har du inte svarat inom 20 minuter blir du automatiskt utloggad.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Jag kan inte använda BankID på Mina sidor med iPhone/iPad. Vad är fel?


    Vi har upptäckt ett fel med iPhones/iPads som uppgraderat sitt operativsystem till IOS11. Problemet uppstår när du för tredje gången använder ditt BankID för att logga in eller signera ett flöde på Mina sidor. Webbläsaren visar ett felmeddelande som säger "Sidan du försöker nå finns inte". Det hjälper inte att logga ut och in igen och inte heller fungerar det att rensa webbhistoriken i webbläsaren.

    Om du redan uppgraderat din enhet till IOS11 och upplever problemet kan du använda en dator och sedan använda ditt mobila BankID för att logga in och skicka in formulär och tidrapporter (kassakort).

    Du kan också pröva att rensa webbhistorik och webbplatsdata alternativt använda en annan webbläsare på din iPhone/iPad, exempelvis Google Chrome. Appar och webbläsare finns i App Store.

     Vi arbetar för att lösa problemet.

     

     

    Uppdaterad den 22 september 2017

Tidrapport (Kassakort)

  • Varför får jag fråga om vad jag gjort i glapp när jag ska fylla i en tidrapport (kassakort)?

    När du väljer vecka att fylla i görs en kontroll mot din senaste inskickade vecka. Har du påbörjat en tidrapport som du inte skickat in och väljer att påbörja en ny tidrapport för efterföljande veckor så kommer Mina sidor att ställa frågor om glappet eftersom systemet endast känner av ditt senaste inskickade vecka.

    Exempel:

    Senast inskickade tidrapport är veckorna 14-15.

    Påbörjad tidrapport finns för vecka 16-17.

    Du börjar fylla i vecka 18-19 och får frågor om glappet mellan vecka 15 och 18.

    Eftersom det finns glapp mellan senast inskickade vecka 15 och vald vecka 18 så skapas glappfrågorna.

    Om du alltid fyller i och skickar in dina tidrapporter i nummerföljd så visas glappfrågorna bara när det verkligen finns ett glapp. Om du får frågan, besvara den så kommer du vidare till att skicka in din tidrapport.

    Uppdaterad den 29 maj 2015
  • Jag hittar inte knappen "Ändra" på min inskickade tidrapport (kassakort). Vad gör jag?

    Om du öppnar en inskickad tidrapport och inte hittar knappen "Ändra" beror det på att du redan påbörjat ändringen av tidrapporten. Du hittar det överst på sidan Kassakort under rubriken Påbörjade kassakort. En annan orsak kan vara att tidrapporten makulerats, om tidrapporten har makulerats kontakta oss för att få ett papperstidrapport (papperskassakort).

    Uppdaterad den 10 maj 2015
  • "Tiden för kassakortet är inte passerad", vad betyder det?

    Felmeddelandet visas om du försöker skicka in en tidrapport (kassakort) innan den andra veckan på tidrapporten har passerat. Du måste då vänta tills veckan har passerat för att kunna skicka in kortet.

    Uppdaterad den 7 april 2015
  • Jag hittar inte knappen "Nästa" på sidan. Vad gör jag?

    1. Om du fyller i tidrapport (kassakort) så måste du fylla i samtliga uppgifter som efterfrågas. När allt är ifyllt visas knappen Nästa.

    1. Kontrollera din dators skärmupplösning. Vi rekommenderar att du har som lägst upplösningen 1024x768. Har du lägre upplösning syns inte knappen. Om skärminställningen är korrekt behöver du ta bort tidrapporten och börja om.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Jag kan inte hitta den vecka jag vill fylla i tidrapport (kassakort) för. Vad kan jag göra?

    Kontrollera om du redan påbörjat ifyllnad av tidrapport med den startveckan. Du hittar alla dina påbörjade tidrapporter i fliken Kassakort, Mina kassakort.

    Uppdaterad den 10 maj 2015
  • Jag kan inte komma vidare när jag ska skicka in mitt tidrapport (kassakort). Vad gör jag?

    Kontrollera att du har cookies tillåtna i webbläsaren, om inte behöver du tillåta det innan du kan signera kortet och skicka in det. Hur du ställer in cooies kan du läsa om här.

    Om du efter att ha tryckt in koden till ditt BankID får upp ett meddelandet som säger "Du kommer att automatiskt dirigeras om" men inget händer efter det, så betyder det att signalen för kontroll av ditt BankID inte når fram. Det är vanligt vid de tillfällen många användare är inloggade på Mina sidor samtidigt, speciellt på måndagar. Du kan då logga ut och vänta några timmar och pröva igen. Har du fortsatta problem väntar du till dagen efter.

    Om du signerat tidrapporten och Mina sidor inte svarar kan du pröva att trycka F5 på tangentbordet och se om datorns sessioner slås samman och sidan uppdateras. Fungerar det inte rekommenderar vi dig att logga ut och och pröva att skicka in kortet efter 30 minuter.

    Om du får upp ett felmeddelande som säger "A processing erros has occurred Object key error message.pyworkParty(Member).pyEmal1:Enter a valid email adress Stack Trace" ska du kontakta kassan så kontrollerar vi om det finns en felaktig epostadress registerad som hindrar tidrapporten från att skickas in.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Jag hittar inte min tidrapport (kassakort) som jag börjat fylla i. Har det inte sparats?

    Varje gång du klickar på Nytt kassakort måste du välja veckonummer på
    tidrapporten. Om du inte slutför ifyllnaden eller skickar in tidrapporten sparas det
    som ett påbörjat kassakort. 

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Hur vet jag att min tidrapport (kassakort) är skickad?

    Du kan kontrollera det genom att gå till Rapportera tid i vänstermenyn och under rubtriken Inskickade tifdrapporter ska du hitta tidrapporten. Om det har fått status Inskickat är det skickat till oss. Det kan ta ett par minuter innan en nyligt inskickad tidrapport registreras och ligger då som Bearbetas innan det får status Inskickat.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014

Övrigt

  • Jag vill ha (papperstidrapport) papperskassakort men ändå använda Mina sidor. Går det?

    Varje gång du loggar in på Mina sidor ställer den om sig till elektroniska tidrapporter. Om du vill använda Mina sidor för att få information kring din ersättning och ansökan kan du som komplement själv beställa papperstidrapporter när du behöver det. Det gör du här.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Mina sidor låser sig. Vad kan jag göra?

    Vi har en speciell sida med information om låst aktivitet. Klicka här.

    Uppdaterad den 13 december 2014
Publicerad: 3 oktober 2014