Inloggning

  • Hur kan jag logga in på Mina sidor?

    Du loggar in med e-legitimation.

    Har du inte e-legitimation skaffar du det hos din bank. För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Vad är e-legitimation?

    Det är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som ett ID-kort. Du använder den för att legitimera dig på Internet när du är i kontakt med myndigheter och företag. Till exempel när du sköter dina bankärenden, gör en flyttanmälan, deklarerar, anmäler vård av sjukt barn. En fördel är att du bara behöver komma ihåg en kod oavsett om du loggar in hos oss eller på någon annans hemsida.

    För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Hur skaffar jag en e-legitimation?

    Du skaffar det hos din internetbank. Bankerna kallar e-legitimation för BankID men det är samma sak.

    För mer information om e-legitimation - läs här.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Jag kan inte logga in på surfplatta/mobiltelefon

    För att kunna logga in på Mina sidor via surfplatta/mobiltelefon rekommenderar vi att du använder webbläsarna Safari (Ipad) och Google Chrome (Android).

    Om du använder annan webbläsare än de rekommenderade kan din surfplatta/mobiltelefon flytta över inloggningen till enhetens standardläsare (exempelvis Safari). Du får då ett felmeddelande som säger att du inte kan logga in. Du måste då stänga ned den första webbläsaren för att kunna logga in via standardwebbläsaren.

    Kontrollera att du har tillåtit cookies i webbläsaren och att du rensat webbhistorik innan du loggar in. Du kan även prova att uppdatera webbläsaren om inloggningar stannar och står och tuggar. I vissa lägen är det många som loggar in samtidigt och det kan fördröja inloggningstiden, du kan då prova att logga in lite senare.

    Uppdaterad den 31 mars 2015
  • Kan jag logga in på Mina sidor på en publik dator?

    Ja men då behöver du använda Mobilt BankID. Saknar du det kontaktar du din bank.

    Mina sidor visar viss personlig information såsom utbetalningsspecifikationer och intyg i formatet PDF. Webbläsaren i datorn kan spara en kopia på dokumenten i sin temporära mapp. Vi rekommenderar dig därför att rensa webbläsarens temporära mapp innan du lämnar datorn.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Det fungerar inte att logga in med min e-legitimation. Vad gör jag?

    Ibland räcker det med att testa en gång till. Fungerar det fortfarande inte kan du

    1. felsöka och testa ditt BankID på BankIDs hemsida.

    2. behöva uppdatera versionen av BankIDs säkerhetsprogram. Du kan installera säkerhetsprogrammet här. 

    3. kontakta de som utfärdat din e-legitimation (Telia eller din bank).

     

    Om du använder webbläsaren Firefox kan du behöva godkänna BankID för att kunna logga in. Hur du gör kan du läsa om här. Om du inte vill godkänna BankID ska du använda en annan webbläsare istället.

     

    För mer information om e-legitimation gå in på www.e-legitimation.se

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Jag får upp ett felmeddelande när jag ska logga in. Vad är det?

    Vi vet idag om tre typer av felmeddelande som kan uppstå vid inloggning.

    1. "A processing erros has occurred Object key error message.pyworkParty(Member).pyEmal1:Enter a valid email adress Stack Trace".

    Kontakta kassan så kontrollerar vi om det finns en felaktig epostadress registerad.

    2.  " Ditt certifikat är felaktigt. Kontakta din Internetbank för hämta ut ett nytt."

     Felet ligger då i BankID:et och vi ber dig att kontakta din bank.

    3. Felmeddelandet ser ut så här och uppstår i Internet Explorer 11.

    Du har då sidan minasidor.org i webbläsarens kompatibilitetsvy och behöver ta bort den för att inloggningen ska fungera. Om du efter åtgärd ändå får upp samma felmeddelande så ber vi dig använda en annan webbläsare.

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Det fungerar inte att logga in med mitt BankID via Google Chrome, vad gör jag?

    Inloggning via Google Chrome görs alltid via den senaste versionen.  

    Här kan du ladda ner Google Chrome

     https://www.google.se/chrome/browser/desktop/

    Kontrollera att du tillåtit BankID i webbläsaren. Hur du gör det kan du läsa på BankIDs sida  http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Tillat-Nexus-Personal/

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Jag får upp ett felmeddelande i inloggningen via Mozilla/Firefox. Vad gör jag?

    Felmeddelandet säger "Den här anslutningen är inte tillfölitlig". Du kan då klicka på "Jag förstår riskerna" och därefter "Lägg till undantag" så kommer du vidare i inloggningen.

    BankID-användning måste godkännas i webbläsaren Firefox för att fungera bäst. Hur du gör kan du läsa om här

    Uppdaterad den 13 december 2014
  • Jag får upp en grå sida när jag loggat in via min surfplatta/mobiltelefon. Varför?

    Du har antagligen aktiverat In-private-surfing (incognito-läge) på din enhet. Avaktivera den och Mina sidor visas korrekt.

    Tänk också på att du behöver tillåta cookies även i det mobila gränssnittet.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Hur länge kan jag vara inloggad?

    Om du är aktiv hela tiden du är inloggad finns ingen tidsbegränsning.

    Är du inaktiv på sidan kommer du att få frågan om du vill fortsätta vara inloggad eller om du vill logga ut. Har du inte svarat inom 20 minuter blir du automatiskt utloggad.

    Uppdaterad den 3 oktober 2014
  • Jag kan inte använda BankID på Mina sidor med iPhone/iPad. Vad är fel?


    Vi har upptäckt ett fel med iPhones/iPads som uppgraderat sitt operativsystem till IOS11. Problemet uppstår när du för tredje gången använder ditt BankID för att logga in eller signera ett flöde på Mina sidor. Webbläsaren visar ett felmeddelande som säger "Sidan du försöker nå finns inte". Det hjälper inte att logga ut och in igen och inte heller fungerar det att rensa webbhistoriken i webbläsaren.

    Om du redan uppgraderat din enhet till IOS11 och upplever problemet kan du använda en dator och sedan använda ditt mobila BankID för att logga in och skicka in formulär och tidrapporter (kassakort).

    Du kan också pröva att rensa webbhistorik och webbplatsdata alternativt använda en annan webbläsare på din iPhone/iPad, exempelvis Google Chrome. Appar och webbläsare finns i App Store.

     Vi arbetar för att lösa problemet.

     

     

    Uppdaterad den 22 september 2017
Uppdaterad: 3 oktober 2014