Låst aktivitet

När en aktivitet (formulär, flöde, tidrapport, meddelande) har låst sig beror det oftast på att webbläsaren skickat kommandon i fler omgångar och dessa krockar med varandra. Webbläsaren kan då ta timeout då servern inte svarar. 

Du kan prova nedan för att lossa på låsningen.

I Mina sidor ska du först uppdatera/refresh webbläsaren, görs genom knappen F5 på tangentbordet eller genom att markera webbadressen och klicka Enter. Det finns en ikon vid webbadressen som också uppdaterar webbläsaren.

Släpper inte låsningen ska du rensa webbhistoriken. Det görs på lite olika sätt beronede på vilken webbläsare du använder. Det finns bra information om hur du gör om du slår upp funktionen i en sökmotor på internet. Kom ihåg att logga ut från Mina sidor innan du rensar webbhistoriken.

Logga därefter in och se om låsningen släppt.

Fungerar inte ovan åtgärd kan du prova att använda en annan enhet och webbläsare för att se om du kommer åt din aktivitet och kan stänga den. Vi rekommenderar dig att ta bort den påbörjade aktiviteten och börja om med den, då säkerställer du att eventuella skräptecken och trasig uppladdning inte hindrar dig från att slutföra den och skicka in den till oss.

Om inget av ovan hjälper behöver du logga ut och vänta minst 20 minuter. Vänligen kontrollera att du är utloggad på alla de enheter du använt för Mina sidor. Efter 20 minuter blir du automatiskt utloggad från servern och du ska kunna logga in igen och nå påbörjad aktivitet. OBS! Om låsningen sitter i din webbläsare hjälper det inte att  bli utloggad från servern.

Uppdaterad: 5 mars 2018