"Stressigare på jobbet idag"

Öppettiderna och datoriseringen har varit de två största förändringarna under alla år som Evy Eriksson jobbat i detaljhandeln.

Evy Eriksson har jobbat i detaljshandeln i 45 år och varit fackligt aktiv i 30 av de åren. Nu är hon klubbordförande på City Gross i Kungens Kurva.

På City Gross i Kungens kurva har nästan alla fasta anställningar.
– Vi har kunskap på arbetsplatsen att själv lösa problem, säger klubbordförande Evy Eriksson som har 45 års erfarenhet från detaljhandeln och 30 års facklig erfarenhet.
Evy Eriksson var 16 år när hon började jobba i handeln. Ett helt arbetsliv senare har hon hunnit med att jobba för tre av de fyra största drakarna i detaljhandeln och haft många olika fackliga uppdrag.
– Jag behöver utmaningar så jag har alltid sökt mig till nya jobb och avdelningar, säger hon.
Det är 45 års erfarenhet som talar när hon efterlyser mer information och kunskap till alla anställda.

– Vi behöver lära oss mer om både yrkesfrågor och arbetsrätt, säger hon med eftertryck.

– Förr fanns det fina utbildningar inom företagen som alla kunde gå, men nu får vi lära av varandra i bästa fall. Vi blir mer och mer autodidakta i butikerna för det finns inte tid för annat.

– Jag vill ha ordning och reda i butiken på alla plan. Också arbetsrätten. Det ska inte vara godtyckligt utan alla ska veta vad som gäller.

Nu är hon klubbordförande på City Gross i Kungens kurva. Här håller hon ordning på lampor, hemtextil, mattor, kontorsmaterial och hjälpter till på kolonial och i kassan. Försäljningsytan är enorm – 10?000 kvadratmeter. Tillsammans med lager och personalutrymme är butiken ungefär lika stor som två fotbollsplaner. Evy Eriksson har varit med från början. City Gross tog över butik och personal från norska Smart club 2003. Men hennes karriär i handeln började redan 1974.
– Jag var 16 år och sökte sommarjobb på Domus i Södertälje och sedan fick jag fortsätta där på lördagarna under gymnasietiden, berättar hon.

Det ledde till en fast tjänst på Konsum i Fornhöjden. Så småningom erbjöds hon att gå en aspirantutbildning för butikschefer, men avbröt den när familjen utökades. På 1980-talet gjorde hon några år på Ica och sedan gick hon tillbaka till kooperationen, först Konsum i Järna där hon blev Handelsombud, och sedan till Obs varuhus i Södertälje.
– Jag har haft tur att ha chefer som har sett mig och tipsat om nya jobb, säger Evy Eriksson.
– Jag gick en ledarskapsutbildning på Obs också och skulle bli avdelningschef men fick chansen att jobba som personal- och löneadministratör istället.
– Jag tycker att det är intressant med människor – det är kanske därför jag har blivit fackligt aktiv också.

Arbetet har naturligtvis förändrats under åren. Förr var de anställda mer övervakade. De äldre stod bredvid och visade exakt var prislappen på syltburken skulle sitta eller hur brödet skulle staplas. Å andra sidan hade de tid att föra yrkeskunskapen vidare.


– Det är så mycket stressigare idag, säger Evy.
– Nu hinner vi inte visa varandra och det är synd för det handlar om hur vi tar emot nya anställda.
I Sverige fanns en affärstidslag så butikerna hade bara öppet till kl 14 på lördagar och stängt på söndagar.
– Vi beställde varor på papper en gång i veckan och skickade beställningen med posten! säger Evy och skrattar gott åt minnet.
På 1980-talet kom datoriseringen och PLU-nummer. Hyllkantsetiketterna blev elektroniska – Obs i Södertälje var först i världen – och Evy var ansvarig för dessa.
Kunder som hon känner från Konsum för 35 år sedan dyker fortfarande upp och byter några ord på City Gross.

Evy har varit fackligt aktiv i ungefär trettio år. Hon har varit Handelsombud på Konsum och även ordförande i City Gross CFG, centrala fackliga gruppen. Nu är hon ledamot i styrelsen för CFG och ordförande i klubben på jobbet – med rätt att hålla ordning och reda i butiken.

På City Gross i Kungens kurva finns endast några få visstidsanställda. Nästan alla av de cirka 80 anställda har fasta tjänster, men en del bara på fem timmar i veckan.
– Vi var hotade av hyvling för ett par år sedan, men lyckades avvärja och istället ta bort en del tjänster, berättar Evy Eriksson.
– Vi har kunskap på arbetsplatsen och då kan vi lösa mycket själva.

Artikeln är publicerad i Avdelningsnytt i Stockholm nr 2 2019.

Läs fler nyheter från avdelning 20 här.

 

Uppdaterad: 4 juli 2019