Klimat & hållbarhet

22 december 2023

Konsumenter är beredda att betala för schysst frakt

En ny rapport från fackförbunden Handels, Transport och Seko visar att konsumenter är villiga att betala för frakt och vänta några dagar extra på sina paket – om leveranserna görs på ett schysst sätt.

Försäljningen inom e-handeln backade med tio miljarder under 2022 och befinner sig i ett annat läge än under pandemin. Rapporten visar att leveranserbjudandena har förändrats sedan 2021. I dag styr flera e-handlare kunder mot utlämningsställen före att erbjuda hemleverans och fler tar betalt för frakt. Antalet leveransalternativ till kunder har ökat samtidigt som utvecklingen av paketskåp går framåt. Att e-handelsföretagen påbörjat ett arbete med miljömässigt hållbara leveranser är positivt.

Samtidigt är kunderna villiga att vänta några dagar extra på sina leveranser och betala för fraktalternativ som är socialt hållbara, som innebär att arbetarna som genomför leveranserna har trygga villkor enligt kollektivavtal. Trots det saknar en tredjedel av transportörföretagens underleverantörer som gör hemleveranser kollektivavtal, enligt studien.

I dag kan uppemot 20 aktörer komma till ett och samma bostadsområde på en dag för att leverera paket. Det finns risk för låga fyllnadsgrader och låg miljöeffektivitet om transporter konkurrerar i samma områden. Behovet av samordning är därmed stort i branschen. Därtill körde endast 17 procent av de observerade budbilarna på el i vår observation. Parallellt tycker konsumenterna att även miljömässig hållbarhet är viktig.

Handels, Transport och Seko efterfrågar därför ökad samordning av transporter mellan olika transportörer, att fler anställda ska omfattas av kollektivavtal och stöd till företag för att övergå till fossilfritt.

“E-handeln har tagit kliv mot bättre miljömässig hållbarhet vilket är uppmuntrande. Vi ser också att det som konsumenterna i högsta grad faktiskt efterfrågar är schyssta arbetsvillkor och social hållbarhet. Det är glädjande och såklart ett styrkebesked för att fler företag ska ta kliv mot social hållbarhet och schyssta villkor, och inte ha ett ensidigt fokus på miljö och klimat. Vi behöver ha ett helhetsgrepp om hållbarheten och inte avgränsa oss till det ena eller det andra”, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handels.

 

 

Rapporten "Hållbar frakt?"

1377 kB 2023-12-21