Det är vid det här laget inte obekant för någon hur skenande priser urholkade köpkraften under 2023. För många gick det så långt att de fick kämpa för sin ekonomiska överlevnad och för att få mat på bordet. Inte minst många som arbetar inom handeln fick det extremt tufft. Enligt en undersökning som Handels gjort tjänar 1/3 av de som arbetar inom butik under fattigdomsgränsen. Då finns det inga marginaler.
Men det har visat sig att det fanns goda marginaler på annat håll. Inte hos dem som kämpar för att ha råd till mat, utan hos några av de största aktörerna som säljer maten. Market presenterade nyligen en kartläggning av den ekonomiska utvecklingen hos 89 ICA Maxi-butiker under 2023. Analysen i artikeln kretsar främst kring hur ICA Maxi-butiker ökat sin försäljning och slagit index i branschen vad gäller försäljningsutveckling. Lite tillspetsat kan man säga att handlarna dragit in mer pengar samtidigt som vanligt folk fått svårt att få ekonomin att gå ihop. Men så länge vi bara diskuterar försäljning får vi vanligen höra att högre inköpspriser och ett högre kostnadsläge tvingat fram prisökningarna. Det sägs att man har gjort vad man kunnat, att man har vridit på varje krona för att göra maten så billig som möjlig för konsumenten. Visst, det finns sådana exempel, men är detta vad ICA Maxi- handlare gjort överlag?
Tittar vi på vinster och lönsamhet utifrån den data som Markets kartläggning ger framträder en annan bild:
- Den genomsnittliga lönsamheten har förblivit hög och ligger på närmare 3,8%. Att göra avkall på vinstmarginalen för att hålla priser nere ser vi inte mycket tecken på.
- Den genomsnittliga rörelsevinsten ligger på närmare 19 miljoner och medianbutiken har en vinst på närmare 15 miljoner.
- Vinsterna har ökat. Den genomsnittliga ökningen i rörelsevinst i en ICA Maxi butik ligger på närmare 1 miljon kronor; Medianen är ännu högre.
- Omkring 60 % av handlarna har inte bara bibehållit utan till och med ökat sin rörelsevinst.
Detta är bara några av de siffror som motsäger berättelsen om hur man värnat om människor som gått på knäna ekonomiskt. Hur man gjort allt för att hålla priserna nere. Hur man tagit ansvar för att inte spä på inflationen.
Poängen här är dock egentligen inte att peka ut ICA Maxi eller någon enskild ICA Maxi- butik.
Poängen är snarare att nu när hösten kommer med förhoppningar om ytterligare räntesänkningar och ökad köpkraft behöver alla företag ta sitt ansvar för att priserna inte åter ska dra iväg snarare än att maximera sina vinster. I förlängningen handlar det om att folk ska ha råd att leva och att företag inom handeln ska kunna förbättra villkoren för sina anställda. Så låt oss hoppas att vi slipper en höst av berättelser om hur handelsföretag gör allt man kan för att alla ska ha råd som mest visar sig vara tomma ord. Handeln har ett ansvar för att folk ska ha råd att leva.