• Start
  • Vad händer om jag skadar mig på jobbet?

Vad händer om jag skadar mig på jobbet?

Om du skadar dig på jobbet eller på väg till och från jobbet ska det anmälas som en arbetsskada. Även långvarig påfrestning i arbetet, fysisk eller psykisk, kan anmälas som arbetsskada. Det kan handla om förslitningar på grund av tunga lyft eller ensidigt arbete, mobbing, stress eller farliga ämnen som påverkat din hälsa negativt. Kort sagt, om du någon gång är sjukskriven på grund av ditt arbete, ska det alltid anmälas som arbetsskada/arbetstillbud/arbetssjukdom. Du har t ex ont i ryggen, axlar (tunga lyft)/kassaarbete, huvudvärk pga stress osv. Det är även ett tillbud när man går hem och mår dåligt eller har ont på grund av dagens arbete. Det här gäller även vid särbehandling, kränkning, trakasserier och mobbing.

Du anmäler skadan till din chef som sen ska göra en arbetsskadeanmälan till både Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Chefen och du kan göra anmälan på anmalarbetsskada.se. Det är bra om ni gör anmälan tillsammans och du får en kopia, då du kan behöva den om du skulle bli sjukskriven. 

Om du som arbetare har kollektivavtal på jobbet har du vanligtvis en trygghetsförsäkring för arbetsskada via AFA försäkringar. Där du kan söka ersättning för till exempel läkarvård och karensdagen om du skulle bli sjukskriven. Anmälan kan göras på AFA försäkringar

Framöver har din chef en skyldighet att utreda varför skadan uppstod och se till att liknande händelser inte sker igen. Om du behöver anpassning av dina arbetsuppgifter efter skadan har din chef en skyldighet att anpassa efter det. 

Var detta svaret på din fråga?