Gå direkt till huvudinnehåll Gå direkt till sök

Arbetsmiljö

20 oktober 2025

Digitala system som strular tar tid, kraft och arbetsglädje

Över hälften av alla anställda i butik och på lager säger att deras arbete påverkas varje dag av krånglande digitala system.

Ung kvinna som jobbar på lager, registrerar varor på en skärm.

Det handlar om kortterminaler som hänger sig, kassasystem som fryser och plocksystem som slutar fungera mitt i arbetet. Det visar en ny rapport från Handels.

När tekniken ställer till det i vardagen

För många handelsanställda är digitala system en självklar del av jobbet. Men när tekniken inte fungerar blir vardagen snabbt svår. Långa köer, irriterade kunder och frustration över att inte kunna göra sitt jobb är vardag för många.

"Ny teknik kan vara ett stort lyft när den fungerar och underlättar arbetet. Men när systemen krånglar skapar det en enorm stress för personalen. De måste hantera arga kunder, långa köer och samtidigt försöka lösa teknikproblemen utan stöd. Det är en orimlig arbetsmiljö, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels."

Rapporten visar att mer än 200 000 personer i butik och på lager dagligen drabbas av teknikstrul. Nästan tre av fyra uppger att de inte alls eller bara i liten grad involveras när ny teknik införs. Många skyddsombud vittnar om att rutiner för när systemen krånglar ofta saknas eller inte fungerar.

När tekniken går före arbetsmiljön

Handels är positivt till digital utveckling men den får inte ske på bekostnad av arbetsmiljön. Självscanningskassor och nya system ska göra jobbet enklare, inte svårare.

Rapporten visar också att problem med digitala system inte bara kostar tid och energi, utan också riskerar att skapa ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivarna måste börja se digitala problem som arbetsmiljöproblem. 

Handels kräver att arbetsgivare:

  • Involverar personal och skyddsombud när ny teknik införs.
  • Gör riskbedömningar av den digitala arbetsmiljön.
  • Säkerställer fungerande rutiner när systemen fallerar. 

Så upplevs det på jobbet

”Kassasystem som krånglar ofta vid transaktioner, vilket leder till irritation både hos kunder och personal.” (Skyddsombud i butik)

”Tanken var att det skulle underlätta med det systemet, istället har man fått extra mycket jobb som kräver ännu mer tid.” (Medlem butik) 

Rapport om digitala system och teknikstrul

Kortrapport om digitala system

143 kB 2025-10-19

Relaterat innehåll