Handels varslar om konflikt på Samhall

Samtliga sju LO-förbund som har kollektivavtal för anställda på Samhall varslar idag om konflikt.

Almega har ställt en rad krav på försämringar i de Samhallanställdas anställningsvillkor. Men självklart ska även anställda på Samhall ha rätt till avtal i nivå med övriga grupper, det vill säga 6,5 procent på tre år samt en låglönesatsning för dem som tjänar under 24.000 kronor.

- Handels tar nu strid för låglönehöjning för alla Samhallanställda. De har en av arbetsmarknadens lägsta löner och har rätt till låglönesatsningen som LO-förbunden enats om i denna avtalsrörelse, säger Per Bardh, Handels avtalssekreterare.

Första steget i varslet är en blockad som gäller anställda på samtliga Samhall-arbetsplatser. Den träder i kraft 12 oktober. Nästa steg är strejk den 17 oktober och för Handels del gäller den för anställda på Ink club i Uppsala, med drygt 80 anställda. I övrigt har bland andra Fastighets varslat städare på Ikea i Haparanda, Kungens kurva samt Helsingborg.

Konfliktåtgärderna, som kan vara övertids- och anställningsblockad, träder i kraft den 12 oktober kl 06.00 om inte Almega och LO-förbunden kommit överens dessförinnan. Om parterna inte är överens före den 17 oktober kommer strejk att bryta ut.

Läs Handels pressmeddelande här.

Läs LO-förbundens gemensamma debattartikel om villkoren för Samhall-anställda i tidningen Arbetet.

Uppdaterad: 2 oktober 2017